Nyheder

Pension er blevet dagligdag

10. februar 2017

vestjyskBANK har succes med at få kunderne til at tænke pension og forsikring i dagligdagen - og ikke som et nødvendigt onde, som kun klares én gang sidst på året, lige inden fristen for indbetaling udløber.

De fleste af os husker alt det praktiske, vi skal have styr på i løbet af et år, for at vi kan føle os sikre og trygge i livet – vi sætter vinterdæk på bilen, inden den første sne drysser ned, og vi går til tandlægen, når visdomstanden dunker. Men flere af os er også begyndt at spare løbende op til vores alderdom og forsikre os økonomisk mod sygdom og død. Det har ellers tidligere ikke været en selvfølge.

- Tidligere har de færreste bekymret sig om eller interesseret sig for deres pensionsopsparing og forsikring. Ofte indbetalte man slet ikke ekstra penge, eller også var det kun noget, man gjorde i sidste øjeblik – lige inden fristen for indbetaling udløb. Men vi kan mærke, at vores kunder i stigende grad tænker opsparing og forsikring ind i deres daglige økonomi. Pension er ikke længere skubbet til december, og kunderne tegner i stigende grad forsikringer, så de og familien er sikret økonomisk, hvis uheldet er ude, og de mister arbejdsevnen eller dør i en tidlig alder, siger administrerende bankdirektør i Vestjysk Bank Jan Ulsø Madsen.

Fordele for kunderne

Det giver en række fordele for kunderne, at de tænker pension og forsikring ind i deres daglige økonomi som en løbende opsparing på lige fod med alle mulige andre ting – fx opsparing til sommerferien, den runde fødselsdag og reparationer af bilen.

- Når man har en pensionsopsparing som en post i budgettet, bliver den helt naturlig. Pensionsopsparingen bliver prioriteret, på lige fod med andre faste udgifter. Kunden glemmer ikke at spare op til pensionen. På den måde bliver pension også afmystificeret – det er pludselig ikke så kedeligt eller besværligt længere, understreger Jan Ulsø Madsen og tilføjer:

- Kunden kan bruge sin tid på andre aktiviteter, fordi pensionsopsparingen ”kører på skinner”. Og man kan sove godt om natten, fordi man ved, at der er styr på både forsikring og pension.

Vil bibeholde levestandard

Årsagen til privatkundernes øgede interesse for løbende at spare op til deres alderdom skal nok findes i en erkendelse af, at frihed på pensionstidspunktet hænger sammen med egen opsparing. - Folk er utrygge. De ved ikke, hvilke udbetalinger de kan regne med fra det offentlige, når de går på pension. Derfor sparer de selv op, så de ved, at de kan bibeholde deres levestandard, også når de går på pension. Levealderen stiger desuden, og det tænker folk også over, vurderer Jan Ulsø Madsen.

Flere penge til pension

Kunderne får også større afkast ud af den løbende opsparing, siger Jan Ulsø Madsen.

- Vi har længe talt om lave renter på almindelige indlån – og de gælder stadig. Det er ikke nogen god forretning for kunderne at have for mange penge til at stå på en løn- eller budgetkonto. De har det meget bedre på pensionskontoen. Opsparingen her bliver investeret, straks pengene rammer pensionsopsparingen. Det betyder et forventet merafkast – altså en større udbetaling ved pensionering, siger Jan Ulsø Madsen.

Faktisk nøjes kunderne ikke kun med at spare løbende op året igennem – de sparer også mere op.

- Vores kunder har indbetalt mere til deres pension i år i forhold til sidste år, og vi forventer, at kunderne også øger indbetalingen i 2017, siger Jan Ulsø Madsen.

Generelt sparer danskerne mere op til deres pension, viser de seneste tal fra brancheorganisationen Forsikring & Pension. I 2010 betalte 2,35 millioner danskere til deres pension. I 2015 er tallet steget til 2,51 millioner. Nye tal kommer i 2017.

Kilde: Forsikring & Pension

Tilbage

keyboard_arrow_up