Sådan behandler vi dine oplysninger
1. Vi er dataansvarlige – sådan kontakter du os
Vestjysk Bank er dataansvarlige for behandlingen af personoplysninger, du har sendt til os. Du finder vores kontaktoplysninger nedenfor:
Industrivej Syd 13C 7400 Herning
2. Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver.
Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver Dorthe-Jenny Schreiner Mortensen på følgende måder:
På e-mail: domo@vestjyskbank.dk
Vestjysk Bank A/S, Industrivej Syd 13C, 7400 Herning
3. Behandling af personoplysninger
Vestjysk Bank ønsker at tilbyde dig den bedste rådgivning med udgangspunkt i dit liv og dine behov, og derfor registrerer og bruger vi oplysninger om dig.
Vestjysk Bank tager alle relevante forholdsregler for at beskytte dine personoplysninger.
Sådan, behandler vi dine oplysninger – privatkunder
Det er Vestjysk Bank A/S, Industrivej Syd 13C, 7400 Herning, der påtager sig rollen som ’dataansvarlig’, når du som privatperson interagerer med banken og foranlediger en behandling af dine personoplysninger.
Det er dermed Vestjysk Bank, som du kan benytte som kontaktpunkt, når du har spørgsmål til behandlingen af dine oplysninger – eller ønsker at gøre brug af dine rettigheder som indsigt og dataportabilitet.
Banken har udpeget en databeskyttelsesrådgiver, som kan kontaktes på: dpo@vestjyskbank.dk. Du har dog altid mulighed for at kontakte din lokale bankrådgiver direkte, som vil være
For at gøre oplysningerne i denne privatlivspolitik mest overskuelige og relevante for den konkrete behandling, angår denne politik kun behandlingen af personoplysninger, som finder sted, når du er kunde i banken – eller på anden måde integrerer med banken som privatperson.
Såfremt du ønsker at vide hvordan Vestjysk Bank behandler personoplysninger i sit samarbejde med erhvervskunder, så kan du læse nærmere i de separate privatlivspolitikker.
Vestjysk Bank har med sine rødder i fællesskab og social ansvarlighed gjort sit bedste for at sikre efterlevelses af de særlige regler for den finansielle sektor, som er implementeret for at forhindre både hvidvask og styrke tiltroen til sektoren generelt. Vi mener, at et sagligt og fyldestgørende kendskab til vores kunder og en klarhed om vores aftaler, giver, ikke blot giver den bedste kundeoplevelse, men den bedste mulighed for at lave forretninger, som sikrer gode og trygge rammer for vores kunder.
Vestjysk Bank behandler derfor oplysninger om vores kunder på følgende grundlag:
- Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk.1, litra c (retlig forpligtelse)
Som finansielt institut er Vestjysk Bank underlagt adskillige krav til hvordan og hvor meget data, som banken skal behandle. Det er, jf. hvidvasklovens kapitel 3, f.eks. et krav, at vi har et fyldestgørende kendskab til vores kunder. Det vil hovedsageligt være oplysninger, som vi anmodede om ved opstart af et kundeforhold, men omfatter også de løbende oplysninger, som banken modtager i sit arbejde som finansielt institut (1). - Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk.1, litra b (opfyldelse af kontrakt)
De fleste oplysninger, som Vestjysk Bank behandler, sker på baggrund af opfylde de aftaler, som du ønsker at indgå med banken - hvis dine personoplysninger er nødvendige for at opfylde aftalen mellem dig og banken. Dette kan f.eks. være ved udstedelse af et lån, konto, kreditkort, diverse investeringer, pension samt andre betalingstjenester og digitale løsninger. - Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f (interesseafvejningsreglen)
Vestjysk Bank har ofte en interesse i at behandle modtagne personoplysninger i forbindelse med bankens almindelige drift. I disse tilfælde vil banken vurdere, om der forfølges en legitim interesse, hvor der er behov for at behandle de pågældende oplysninger – og at bankens saglige interesse overstiger den registreredes interesse i forhold til den påtænkte behandling. - Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk.1, litra a (samtykke)
Hvis det vurderes, at banken ikke har hjemmel til at behandle dine oplysninger på baggrund af overstående retsgrundlag, vil banken altid anmode om dit samtykke til den påtænkte behandling eller opgive behandlingen endeligt. Dette kan f.eks. ske, hvis du ønsker at overføre dine personoplysninger til en tredjepart til brug for budgetplanlægning, eller hvis vi ønsker at overføre dine personoplysninger til en samarbejdspartner, så du kan modtage et tilbud om et produkt eller en ydelse. - Databeskyttelseslovens § 11 (personnummer)
Behandlinger omfattende personnumre sker med hjemmel i databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 1, (jf. f.eks. § 43 b i lov om finansiel virksomhed) samt nr. 4, jf. § 7, stk. 1, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9. Disse bestemmelser giver Vestjysk Bank mulighed for at behandle oplysninger om personnumre, når det følger af lov, eller såfremt de skærpede grundlag i forordningens artikel 9 er opfyldt. - Databeskyttelsesforordningens artikel 9 (følsomme personoplysninger)
En særlig kategori af personoplysninger betegnes ofte som ’følsomme personoplysninger’. Der gælder specifikke behandlingsbetingelser for disse oplysninger, og Vestjysk Bank forsøger i videst muligt omfang at undgå en behandling af denne type personoplysninger. Oplysningerne omfatter bl.a. fagforenings-medlemskab og anden politisk overbevisning samt helbredsoplysninger. Når det undtagelsesvist er nødvendigt at behandle disse oplysninger, sker behandling som udgangspunkt på baggrund af dit samtykke eller så et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, jf. forordningens artikel 9, stk. 1, litra a og f.
I vores oplistning af de enkelte oplysninger under ’Hvornår behandler vi dine personoplysninger’, vil vi udrede hvilket hjemmelsgrundlag benyttes til den konkrete behandling.
(1) De relevante love, som Vestjysk Bank er underlagt er: hvidvaskloven, skatteindberetningsloven, bogføringsloven, kreditaftaleloven, lov om finansiel virksomhed, betalingsloven, lov om forbrugslånsvirksomhed, markedsføringsloven, persondataforordningen og databeskyttelsesloven, lov om kapitalmarkeder, EU’s forordning om markeder for finansielle instrumenter (MiFIR), EU’s markedsmisbrugsforordning (MAR), CPR-loven, EU’s kapitalkravsforordning (CRR), retsplejeloven, TV-overvågningsloven, forskellige danske skattelove, herunder skattekontrolloven , EU’s forordninger om markeder for finansielle instrumenter (MiFID I og II), persondataforordningen og EU’s markedsmisbrugsforordning (MAR).
Når du som privatperson interagerer med banken, kan flere forskellige typer oplysninger blive behandlet af Vestjysk Bank. Dette omfatter:
- Identifikationsoplysninger i form af navn, personnummer og legitimation i form af enten pas, kørekort eller dåbsattest.
- Kontaktoplysninger i form af adresse, telefonnummer og e-mail.
- Økonomiske oplysninger som aktiver, gæld, indkomst kreditvurderinger, forsikringer, skatteoplysninger og oplysninger om din husstand.
- Sekundære oplysninger om eventuelt erhverv, uddannelse og anden relevant erfaring.
- Øvrige oplysninger som fremgår af din kommunikation til banken og er nødvendige for at dokumentere aftaleindgåelse og vores kundekendskab.
- Oplysninger om sikkerhedsstillelse og disses markedsværdi.
- Oplysninger om dit brug af de produkter, som vi leverer til dig, som kreditkort, konti og netbank.
- Videooptagelser – såfremt du besøger vores fysiske lokationer og pengeautomater.
- Telefonsamtaler – hvis du ringer til en medarbejder som kan foranstalte handel med værdipapirer.
Vestjysk Bank behandler som del af sin bankvirksomhed personoplysninger til flere forskellige formål. Her kan du finde du enkelte behandlingsformål sammen med det retsgrundlag, som behandling sker på baggrund af:
- Når du ønsker at blive kunde i Vestjysk Bank skal vi indsamle en betydelig mængde oplysninger – både identifikationsoplysninger, kontaktoplysninger, økonomiske samt sekundære oplysninger – som er nødvendige for, at vi har et fyldestgørende billede og efterleve særligt hvidvaskloven. Vores retsgrundlag er hermed databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c, og databeskyttelses-lovens § 11, stk. 2, nr. 1, jf. § 43 b – for så vidt angår personnumre.
- I forbindelse med kundeservice og almindelige bankdrift herunder administration of kundeforholdet som registrering systemer, kreditvurderinger, gældshåndtering og klagebehandling vil bankens behandlingshjemmel være artikel 6, stk. 1, litra b og c, da behandlingen er nødvendig for at efterleve de aftaler, som du har indgået med banken – samt gældende lovgivning for finansielle virksomheder.
- Både før og efter indgåelse af et kundeforhold med banken, kan du kontakte Vestjysk Bank med spørgsmål og i den forbindelse videregive information, som ikke er nødvendig for bankens efterlevelse af særlovgivning eller kontrakt, men grundlæggende er nødvendig for, at banken kan besvare din henvendelse og yde dig ansvarlig rådgivning. Vores retsgrundlag er i disse situationer 6, stk. 1, litra f, da vi vurderes at have en legitim interesse i at behandle oplysningerne.
- Når du anmoder om få et finansielt produkt (f.eks. betalingstjenester, konti, kortydelser, lån, kreditter, digitale bankløsninger, investeringsydelser, finansiel rådgivning, forsikrings- og pensionsydelser) vil bankens behandlingshjemmel være artikel 6, stk. 1, litra b. Dette omfatter hertil når vi fastsætter gebyrer og priser på vores produkter og ydelser.
- Vestjysk Bank behandler oplysninger med det formål at sikre vores it-systemers modstandsdygtighed og forbedre og udvikle de produkter, som vi tilbyder dig. Retsgrundlaget for denne behandling vil som udgangspunkt være databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f (interesseafvejningsreglen), men vi vil, hvis behandlingen har mere omfattende karakter, anmode om dit samtykke, før behandlingen påbegyndes.
- Når vi behandler dine personoplysninger med henblik på markedsføring, vil det som det klare udgangspunkt ske på baggrund af dit specifikke samtykke hertil. Hvis behandlingen er meget begrænset, kan behandlingen undtagelsesvist ske på baggrund af interesseafvejningsreglen.
- Vestjysk Bank behandler hertil data for at udvikle, forbedre og administrere vores produkter og systemer gennem dataanalyser og statistik og for at fastsætte de korrekte priser og gebyrer, jf. artikel 6, stk. 1, litra b og f.
- Bankens oplysninger – herunder personoplysninger – er underlagt strenge krav til sikkerhed, og vil blive behandlet for at leve op til disse sikkerhedskrav. Det vil være i form af logning, backups og sikkerhedstests. Vores hjemmel hertil at artikel 6, stk. 1, litra c og f, jf. artikel 32.
- Vores behandling af videooptagelser sker på baggrund af interesseafvejningsreglen, da Vestjysk Bank vurderes at have en berettiget interesse i at sikre sine hæveautomater og andre lokationer mod svindel, tyveri, røveri og anden hærværk. Overvågningen vil altid ske i overensstemmelse med tv-overvågningsloven.
- Behandlingen af telefonsamtaler sker som følge af § 10 i bekendtgørelse om de organisatoriske krav til værdipapirhandlere, hvorefter det er et krav, at vi kan dokumentere selv mundtlige handler.
- Hvis du tilmelder dig et nyhedsbrev fra banken vil dit samtykke udgøre vores behandlingsgrund – og du kan naturligvis altid trække dit samtykke tilbage.
- Som de fleste andre banker behandler Vestjysk Bank personoplysninger til modeller for kreditrisiko-eksponering og Internal Ratings Based-modellering (IRB-modellering). Denne behandling er nødvendig for at vurdere kapitalbehov – hvilket er et krav til bankens risikostyring, jf. kapitalkravsforordningen.
Vestjysk Bank modtager og indsamler personoplysninger på forskellige måder, når du kommunikerer med banken – disse omfatter:
- Når du indsender os oplysninger i forbindelse med bankens ydelser og produkter.
- Hertil når du benytter vores produkter, som Netbank og apps.
- I din kommunikation med den rådgiver – eller andre medarbejdere i banken.
- Såfremt du deltager i kundeundersøgelser og andre kampagner.
- Fra fysiske lokationer, hvor du eventuelt optages af vores videokameraer.
Vi indsamler hertil oplysninger fra tredjeparter, hvilke omfatter: - Det Centrale Personregister (CPR-kontoret) samt andre offentligt tilgængelige registre. Vi behandler oplysningerne med henblik på identifikation og for at tjekke rigtigheden af vores personoplysninger.
- Andre banker, butikker og betalings- og serviceudbydere, når du benytter kredit- eller betalingskort samt andre betalingstjenester. Vi behandler oplysningerne for at gennemføre betalinger og udarbejde kontoudskrifter og betalingsoversigter.
- Såfremt du har en fælles konto, indsamles begge parters oplysninger til beregning af rådighedsbeløb.
- Kreditoplysningsbureauer og advarselsregistre. Vi indsamler personoplysningerne for at foretage kreditvurderinger – og sikre af opdaterer personoplysningerne løbende.
- Andre enheder i Vestjysk Banks koncern, såfremt du enten har givet samtykke eller det følger af lov (f.eks. kapitalkravsforordningen).
- Eksterne samarbejdspartnere når krævet af lov eller tilladt med dit samtykke. F.eks. når du benytter banktjenester i udlandet og som del af den gældende hvidvaskovervågning.
Vi deler oplysninger med følgende parter:
- Når du laver eller anmoder om finansielle transaktioner vil din valgte modtager få tilstrækkelige oplysninger til at identificere din part og gennemføre overførelsen.
- Offentlige myndigheder, når vi er forpligtet ved lov. Dette omfatter Datatilsynet eller Finanstilsynet som led i deres tilsynsvirksomhed. Øvrige videregivelser kan ske som følge af retskendelser eller forespørgsler fra politiet, fogedretten eller andre myndigheder som, anklagemyndigheden, National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), skattemyndighederne i overensstemmelse med skatteindberetningsloven, kommunerne med henvisning til lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og Danmarks Nationalbank vedrørende statistiske og andre formål.
- Hvis du anmoder om overførelse af dine oplysninger til andre enheder i Vestjysk Banks koncern, så vil den pågældende enhed modtage dine oplysninger. Dette kan være AL Finans, hvis du f.eks. ønsker at finansiere en ny bil. Oplysninger kan hertil blive overført til andre enheder i koncernen, hvis det er tilladt af lov og nødvendigt for at overholdende gældende ledelses- og risikostyringskrav, jf. kapitalkravsforordningen.
- Andre finansielle virksomheder i forbindelse med overførelse af engagement, forsikringer og konti. Hertil udbydere af kontooplysningstjenester/betalingsinitieringstjenester, hvis du anmoder om, at en sådan udbyder skal modtage oplysninger om dig.
- Ved internationale betalinger vil betalinger ske gennem Swifts Transaction Processing Services – det internationale system til at sende og modtage finansielle beskeder eller filer samt at prævalidere, spore og administrere finansielle transaktioner.
- Kortproducenter, når du skal modtage et nyt kreditkort. Hertil kortudstedere, betalingsmodtage-re og spærrelisteindehavere, i tilfælde af at du anmoder os om at spærre dit kreditkort, eller hvis vi har rimelig mistanke om kortmisbrug for at gøre os i stand til at forebygge svig.
- Såfremt en person stiller dig garanti eller modtager din fuldmagt (hertil advokater og revisorer) modtager de som del af dette forhold de nødvendige oplysninger til at udføre deres hverv. Hvis du deler et finansielt produkt med en anden person (fælles konto eller børneopsparing) kan begge parter endvidere se indholdet og modtager dermed de omfattende oplysninger.
- Oplysninger kan også blive delt med bankens egne advokater, revisorer, konsulenter, der vil handle som enten selvstændige dataansvarlige eller del af Vestjysk Bank selv.
- Som del af bankens løbende arbejde med at forhindre hvidvask, svig og anden misbrug, kan oplysninger blive delt med Nets – særligt med henblik på at forhindre kortmisbrug.
- Post og kurertjenester når vi fremsender dig kreditkort eller såfremt det undtagelsesvist er nødvendigt at fremsende dig fysisk brev.
- Hvis du misligholder dine finansielle forpligtelser, kan dine oplysninger blive sendt til kreditoplysningsbureauer, inkassobureau og advarselsregistre.
- Ved overførsler, frasalg af aktiver, fusioner og virksomhedsovertagelser kan dine kundeforhold i nødvendigt omfang blive overført inden for rammerne af gældende lovkrav.
- Endeligt overfører vi oplysninger til vores databehandlere, som vi instruerer i den nærmere behandling, sikkerhedsforanstaltninger og fører kontrol med.
Vestjysk Bank er en dansk virksomhed, og sigter grundlæggende på danske kundeforhold og leverandører. Dine personoplysninger bliver derfor som det klare udgangspunkt behandlet af vores leverandører i Danmark – som BEC og JN Data.
Vi har dog også forretningspartnere placeret i tredjelande, som tilbyder tjenester, som ikke tilbydes med samme sikkerhed i Danmark.
Dinne oplysninger kan derfor blive videresendt til vores forretningspartnere EU/EØS og enkelte lande, som er opført på Europa-Kommissionens liste over sikre tredjelande eller blevet underlagt standardkontraktbestemmelser sammen med implementering af tilstrækkelige supplerende foranstaltninger, således at dine personoplysninger sikres et passende beskyttelsesniveau, som i det væsentlige svarer til det, der sikres i EU/EØS.
Vi benytter forskellige retsgrundlag til overførelserne, alt efter i hvilket land modtageren af personoplysningerne er hjemhørende:
- Hvis vi overfører dine personoplysninger til parter i sikre tredjelande, som er godkendt af Europa-Kommissionens, anvender vi Europa-Kommissionens afgørelse om tilstrækkelighed som grundlag for overførsler i henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 45.
- Dette omfatter hertil parter hjemhørende i USA, efter rammen i EU-US Data Privacy Framework til certificerede parter som grundlag for overførsler i henhold til forordningens artikel 45.
- Standardkontraktbestemmelser hjemles på baggrund af databeskyttelsesforordningens artikel 46, stk. 1, litra c.
Vi kan undtagelsesvist overføre personoplysninger til parter uden for EU/EØS med udgangspunkt i de specifikke undtagelser i databeskyttelsesforordningens artikel 49, hvis overførslen f.eks. er nødvendigt for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares af os.
Vi har som bank behov for at behandle dine personoplysninger i længere tid end andre private dataansvarlige. Dette skyldes, at vi som finansielt pengeinstitut er underlagt særlovgivning, som grundlæggende søger at styrke tilliden til den finansielle sektor og bankvirksomhed generelt.
Vestjysk Bank behandler derfor dine oplysninger, så længe det er krævet direkte ved lov – eller så længe det er nødvendigt for at påvise bankens efterlevelse af gældende lov og i øvrigt udgøre dokumentation for at fastlægge bankens retsstilling.
De enkelte sletteregler er fastsat på baggrund af den enkelte behandlings nødvendighed og af hensyn til de specifikke formål, som dine oplysninger er blevet registreret og anvendt til, eller som krævet ved lov til det givne formål. Når slettereglen nås, vil dine oplysninger blive slettet eller uigenkaldeligt anonymiseret.
Vi har mange forskellige processer, og derfor mange forskellige slettefrister. Herunder kan du se de vigtigste sletteregler:
- Kontooplysninger opbevares i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører, jf. bogføringslovens § 12 og 15.
- I henhold til kapitel 3 i hvidvaskloven, er vi forpligtet til at gennemføre en kundekendskabsprocedure med henblik på at forhindre hvidvask og terrorfinansiering. Oplysninger, som er indsamlet i forbindelse med kundekendskabsproceduren, opbevares mens du er kunde i banken – og i 5 år efter ophør af kundeforhold og kunderelationer, jf. hvidvaskloven § 30.
- Vi opbevarer kreditaftaler og aftaler om sikkerhedsstillelse i 5 år efter udløb for at kunne dokumentere vores aftale, så vi kan forsvare vores retskrav inden forældelsesfristernes udløb.
- I forhold til beregning af kapitalbehov, risikostyring og dokumentere perioder med konjunkturnedgang, jf. kapitalkravsforordningen kapitel 3, behandler vi i enkelte tilfælde oplysninger i op til 20 år.
- For telefonoptagelser vedrører investeringer, er vi forpligtet til at opbevare disse i 5 år, jf. MiFID II.
- Hvis du som en potentiel ny kunde har anmodet om et lånetilbud eller et tilbud om et andet produkt eller anden ydelse, men afslår tilbuddet og ikke bliver kunde hos os, vil dine personoplysninger normalt blive opbevaret i 6 måneder. Såfremt anmodningen vurderes omfattet af hvidvaskloven anvendelsesområdet i op til 5 år fra sagens afslutning.
- Overvågningsvideoer slettes 30 dage efter optagelsen i overensstemmelse med TV-overvågningsloven. I forbindelse med politiefterforskning kan videooptagelserne opbevares indtil sagen afslutning.
Når dine personoplysninger behandles, har du som datasubjekt mulighed for at benytte en række rettigheder, jf. databeskyttelsesforordningen. Disse er:
Retten til indsigt
Denne rettighed kan du benytte for at få et overblik over hvilke oplysninger, som banken behandler om dig. Det er derfor et vigtigt redskab til at forstå, om der eventuelt er behov for at gøre brug af de andre rettigheder som berigtigelse eller sletning.
Du har som udgangspunkt krav på alle dine personoplysninger, men der er dog en række undtagelser. Hvis oplysningerne allerede står dig frit tilgængelige – f.eks. på netbank – vil de ikke blive fremsendt, da det vurderes overdreven, jf. forordningens artikel 12, stk. 5. Oplysninger om andre personer fremsendes som udgangspunkt ikke – særligt hvis det vil krænke deres rettigheder og frihedsrettigheder. Afslutningsvist fremsendes der ikke fortrolige oplysninger – f.eks. aktive undersøgelser af svindel og hvidvask eller forretningsholdigheder.
Retten til indsigelse
Når en behandling sker på baggrund af en interesseafvejning, har du til enhver tid ret – på baggrund af din eventuelle særlige situation – til at gøre indsigelse mod behandlingen. Vestjysk Bank vil herefter gennemgå din henvendelse og vurderer, om behandlingen kan fortsætte – og i så fald oplyse, hvilke vægtige legitime grunde, som taler herfor – eller stoppe behandling for så vidt angår dine oplysninger.
Du har særlig ret til at gøre indsigelse mod vores brug af dine personoplysninger i forbindelse med direkte markedsføring, herunder profilering i tilknytning til et sådant formål. I dette tilfælde vil vi altid imødekomme din anmodning og stoppe den pågældende behandling.
Retten til ikke at være genstand for automatiske afgørelser
Vestjysk Bank enkelte automatiske afgørelser, som hjælper banken med at yde hurtig finansiel hjælp og rådgivning. Der sker dog ikke profilering, da en fysisk person altid vil kigge på sagen.
Retten til berigtigelse
Vestjysk Bank har som kerneværdig det sigte at være en ansvarlig bank. Dette betyder bl.a., at vi altid vil forsøge at behandle korrekte oplysninger, som er tilstrækkeligt opdateret. Det er dog ikke alle oplysninger, som vi modtager fra dig eller offentligt tilgængelige registre, og der kan derved opstå situationer, hvor bankens oplysninger er ufuldstændige.
Hvis du, f.eks. ved gennemgang af materiale modtager i forbindelse med en indsigtsanmodning, opdager, at dine personoplysninger ikke er korrekte, har du krav på at anmode om oplysningernes berigtigelse.
Retten til sletning
Du har ret til at anmode om sletning af dine personoplysninger behandlet af Vestjysk Bank. Det vil dog i praksis kun være få oplysninger, som banken på baggrund af en anmodning kan slette.
Alle oplysninger, som ikke længere er nødvendige for at leve op til gældende lov eller andre formål, hvortil de blev indsamlet, bliver allerede slettet automatisk på baggrund af vores interne sletteregler. De retlige forpligtelser, som følger af hvidvaskloven og bogføringsloven, forhindre dog grundlæggende sletning, da det ikke skal være muligt for at svindlere og andre bagmænd sletter deres finansielle ’fodspor’. Banker har derfor sjældent mulighed for at imødekomme en sletningsanmodning.
Vi har hertil ikke mulighed for at slette oplysninger, som skal fremsendes Nationalbanken til statistik.
Retten til begrænsning af behandling
Hvis dine oplysninger er urigtige, eller hvis du har gjort indsigelse mod vores brug af oplysningerne, har du ret til at få begrænset brugen af dine personoplysninger til opbevaring, indtil vi kan kontrollere, at oplysningerne er korrekte, eller om vores legitime interesser går forud for dine interesser.
Retten til at trække dit samtykke tilbage
Et samtykke er frivilligt givet uden modydelse, at skal derfor altid kunne trækkes frit tilbage. Hvis du har givet samtykke til en behandling af dine oplysninger til Vestjysk Bank – og efterfølgende vælger at trække dit samtykke tilbage, vil vi, så vidt loven tillader, stoppe behandlingen.
Dette kan dog betyde, at vi ikke kan tilbyde en række ydelser.
Hvis du har givet samtykke til indsamling af oplysninger, med henblik på at indgå en aftale med Vestjysk Bank – og indgår denne aftale – vil samtykket ikke længere være behandlingshjemlen (det vil aftalen være) og kan dermed ikke trækkes tilbage.
Et samtykke, som kun er givet til et enkelt formål (f.eks. en enkeltstående fremsendelse af oplysninger til en tredjepart), et såkaldt engangssamtykke, kan ikke trækkes tilbage, da der ikke sker en aktiv behandling.
Retten til dataportabilitet
Hvis dine oplysninger behandles alene på baggrund af dit samtykke eller er baseret på en kontrakt, kan du anmode om en kopi af oplysningerne i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format.
Undtagelser, som oplistet under retten til indsigt, finder dog igen anvendelse.
Vi kontaktes på:
- Telefon: 96 63 20 00
- E-mail: post@vestjyskbank.dk
- Post: Industrivej Syd 13C, 7400 Herning
Du er også altid velkommen til at kontakte din rådgiver direkte. Dette vil ofte være den hurtigste måde, hvis du f.eks. kun har brug for en begrænset mængde oplysninger i kopi eller anden personlig hjælp.
Vestjysk Bank har udpeget en databeskyttelsesrådgiver, som fører tilsyn med bankens behandling af personoplysninger.
Du kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren på:
- E-mail: dpo@vestjyskbank.dk
Hvis du ikke er tilfreds med, hvordan vi behandler dine personoplysninger, kan du indgive en klage til Datatilsynet på:
- E-mail: dt@datatilsynet.dk
- Post: Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby
Du har selvfølgelig også altid mulighed for at få din sag prøvet ved domstolene, jf. grundlovens § 63.
Sådan, behandler vi dine oplysninger – erhvervskunder
Det er Vestjysk Bank A/S, Industrivej Syd 13C, 7400 Herning, der påtager sig rollen som ’dataansvarlig’, når du som erhvervskunde interagerer med banken og foranlediger en behandling af dine personoplysninger.
Det er dermed Vestjysk Bank, som du kan benytte som kontaktpunkt, når du eller din virksomhed har spørgsmål til behandlingen af de oplysninger som modtages af banken.
For at gøre oplysningerne i denne privatlivspolitik mest overskuelige og relevante for den konkrete behandling, angår denne politik kun behandlingen af personoplysninger, som finder sted, når du som du som tilknyttet en erhvervskunde interagerer med banken – f.eks. som medarbejder, ejer, direktør, tegningsberettiget eller pantsætter.
Såfremt du ønsker at vide hvordan Vestjysk Bank behandler personoplysninger i sit samarbejde med privatkunder, så kan du læse nærmere i de separate privatlivspolitikker.
Vestjysk Bank har med sine rødder i fællesskab og social ansvarlighed gjort sit bedste for at sikre efterlevelses af de særlige regler for den finansielle sektor, som er implementeret for at forhindre både hvidvask og styrke tiltroen til sektoren generelt. Vi mener, at et sagligt og fyldestgørende kendskab til vores erhvervskunder og en klarhed om vores aftaler, giver, ikke blot giver den bedste kundeoplevelse, men den bedste mulighed for at lave forretninger, som sikrer gode og trygge rammer for alle aftaleparter.
Vestjysk Bank behandler derfor oplysninger på følgende grundlag:
- Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk.1, litra c (retlig forpligtelse)
Som finansielt institut er Vestjysk Bank underlagt adskillige krav til hvordan og hvor meget data, som banken skal behandle[1]. Det er, jf. hvidvasklovens kapitel 3, et krav, at vi har et fyldestgørende kendskab til vores kunder. Det vil hovedsageligt være oplysninger, som vi anmodede om ved opstart af et aftaleforhold, men omfatter også de oplyser, som banken løbene modtager i forbindelse med vores samarbejde. - Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk.1, litra b (opfyldelse af kontrakt)
Det vil ofte være nødvendigt at behandle en række oplysninger for at opfylde de aftaler, som din virksomhed har indgået med banken - da oplysninger (f.eks. kontaktoplysninger, virksomhedsnavn og ejerforhold) er nødvendige for at opfylde aftalen mellem virksomheden og banken. Dette kan f.eks. være ved udstedelse af et lån, konto, kreditkort, diverse investeringer samt andre betalingstjenester og digitale løsninger. - Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f (interesseafvejningsreglen)
En del af de personoplysninger, som Vestjysk Bank behandler i forbindelse med erhvervskunder, er kontaktoplysninger på de medarbejdere eller ejere som kontakter banken på en virksomheds vegne. Banken har en interesse i at behandle disse personoplysninger, så det kan besluttes og der skal indgås en aftale. Hjemlen vil også omfatte behandling af de oplysninger, som banken modtager løbene, men som ikke er nødvendige for at opfylde en aftale (f.eks. besvarelse af spørgsmål, ændring af aftale og andre saglige formål). I disse tilfælde vil banken vurdere, om der forfølges en legitim interesse, hvor der er behov for at behandle de pågældende oplysninger – og at bankens saglige interesse overstiger den registreredes interesse i forhold til den påtænkte behandling. - Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a (samtykke)
Hvis det vurderes, at banken ikke har hjemmel til at behandle dine oplysninger på baggrund af overstående retsgrundlag, vil banken altid anmode om dit samtykke til den påtænkte behandling eller opgive behandlingen endeligt. Dette kan f.eks. ske, hvis du ønsker at modtage tilbud om et produkt eller en ydelse. - Databeskyttelseslovens § 11 (personnummer)
Behandlinger omfattende personnumre sker med hjemmel i databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 1, (jf. f.eks. § 43 b i lov om finansiel virksomhed) samt nr. 4, jf. § 7, stk. 1, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9. Disse bestemmelser giver Vestjysk Bank mulighed for at behandle oplysninger om personnumre, når det følger af lov, eller såfremt de skærpede grundlag i forordningens artikel 9 er opfyldt. - Databeskyttelsesforordningens artikel 9 (følsomme personoplysninger
En særlig kategori af personoplysninger betegnes ofte som ’følsomme personoplysninger’. Der gælder specifikke behandlingsbetingelser for disse oplysninger, og Vestjysk Bank forsøger i videst muligt omfang at undgå en behandling af denne type personoplysninger. Oplysningerne omfatter bl.a. fagforeningsmedlemskab og anden politisk overbevisning samt helbredsoplysninger. Når det undtagelsesvist er nødvendigt at behandle disse oplysninger, sker behandling som udgangspunkt på baggrund af dit samtykke eller så et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, jf. forordningens artikel 9, stk. 1, litra a og f.
I vores oplistning af de enkelte oplysninger under ’Hvornår behandler vi dine personoplysninger’, vil vi udrede hvilket hjemmelsgrundlag benyttes til den konkrete behandling.
[1] De relevante love, som Vestjysk Bank er underlagt er: hvidvaskloven, skatteindberetningsloven, bogføringsloven, kreditaftaleloven, lov om finansiel virksomhed, betalingsloven, lov om forbrugslånsvirksomhed, markedsføringsloven, persondataforordningen og databeskyttelsesloven, lov om kapitalmarkeder, EU’s forordning om markeder for finansielle instrumenter, EU’s markedsmisbrugsforordning (MAR), CPR-loven, EU’s kapitalkravsforordning (CRR), retsplejeloven, TV-overvågningsloven, forskellige danske skattelove.
Når du med relation til en erhvervsvirksomhed interagerer med banken, kan flere forskellige typer oplysnin-ger blive behandlet af Vestjysk Bank. Dette omfatter:
- Identifikationsoplysninger i form af navn, stilling, ejerskab og tegningspart.
- Hvis du er ejer, behandler vi også dit personnummer.
- Kontaktoplysninger i form af adresse, telefonnummer og e-mail.
- Hvis der er tale om en enkeltmandsvirksomhed, som du ejer, vil vi behandle oplysninger om aktiver, gæld, indkomst kreditvurderinger, forsikringer, skatteoplysninger og familie (ægteskab).
- Øvrige oplysninger som fremgår af din kommunikation til banken og er nødvendige for at dokumentere aftaleindgåelse og vores kundekendskab.
- Oplysninger om sikkerhedsstillelse og disses markedsværdi.
- Oplysninger om dit brug af de produkter, som vi leverer til virksomheden.
- Videooptagelser – såfremt du besøger vores fysiske lokationer – f.eks. til forretningsmøder.
- Telefonsamtaler – hvis du ringer til en medarbejder som kan foranstalte handle med værdipapirer.
Vestjysk Bank behandler som del af sin bankvirksomhed personoplysninger til flere forskellige formål. Her kan du finde du enkelte behandlingsformål sammen med det retsgrundlag, som behandling sker på baggrund af:
- Når du som enkeltmandsvirksomhed ønsker at blive kunde i Vestjysk Bank skal vi indsamle en betydelig mængde oplysninger – både identifikationsoplysninger, kontaktoplysninger, økonomiske samt sekundære oplysninger – som er nødvendige for, at vi har et fyldestgørende billede og efterleve særligt hvidvaskloven. Vores retsgrundlag er hermed databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c, og databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 1, jf. § 43 b – for så vidt angår personnumre.
- I forbindelse med kundeservice og almindelige bankdrift herunder administration of kundeforholdet til en erhvervskunde – som kreditvurderinger, gældshåndtering og klagebehandling vil bankens behandlingshjemmel være artikel 6, stk. 1, litra b og c, da behandlingen er nødvendig for at opfylde de aftaler, som din virksomhed har indgået med banken – samt efterleve gældende lovgivning.
- Både før og efter indgåelse af et kundeforhold med banken, kan du kontakte Vestjysk Bank med spørgsmål og i den forbindelse videregive information, som ikke er nødvendig for bankens efterlevelse af særlovgivning eller kontrakt, men grundlæggende er nødvendig for, at banken kan besvare din henvendelse og yde dig ansvarlig rådgivning. Vores retsgrundlag er i disse situationer 6, stk. 1, litra f, da vi vurderes at have en legitim interesse i at behandle oplysningerne.
- Når din virksomhed anmoder om få et finansielt produkt (f.eks. betalingstjenester, konti, kortydelser, lån, kreditter, digitale bankløsninger, investeringsydelser, finansiel rådgivning, forsikrings- og pensionsydelser) vil bankens behandlingshjemmel være artikel 6, stk. 1, litra b. Dette omfatter hertil når vi fastsætter gebyrer og priser på vores produkter og ydelser.
- Arbejderne Landsbank behandler oplysninger med det formål at sikre vores it-systemers modstandsdygtighed og forbedre og udvikle de produkter, som vi tilbyder din virksomhed. Retsgrundlaget for denne behandling vil som udgangspunkt være databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f (interesseafvejningsreglen).
- Vestjysk Bank behandler hertil data for at udvikle, forbedre og administrere vores produkter og systemer gennem dataanalyser og statistik og for at fastsætte de korrekte priser og gebyrer, jf. artikel 6, stk. 1, litra b og f.
- Bankens oplysninger – herunder personoplysninger – er underlagt strenge krav til sikkerhed, og vil blive behandlet for at leve op til disse sikkerhedskrav. Det vil være i form af logning, backups og sikkerhedstests. Vores hjemmel hertil at artikel 6, stk. 1, litra c og f, jf. artikel 32.
- Vores behandling af videooptagelser sker på baggrund af interesseafvejningsreglen, da Vestjysk Bank vurderes at have en berettiget interesse i at sikre sine hæveautomater og andre lokationer mod svindel, tyveri, røveri og anden hærværk. Overvågningen vil altid ske i overensstemmelse med tv-overvågningsloven.
- Behandlingen af telefonsamtaler sker som følge af § 10 i bekendtgørelse om de organisatoriske krav til værdipapirhandlere, hvorefter det er et krav, at vi kan dokumentere selv mundtlige handler.
- Hvis du tilmelder dig et nyhedsbrev fra banken vil dit samtykke udgøre vores behandlingsgrund – og du kan naturligvis altid trække dit samtykke tilbage.
- Som de fleste andre banker behandler Vestjysk Bank personoplysninger til modeller for kreditrisiko-eksponering og Internal Ratings Based-modellering (IRB-modellering). Denne behandling er nød-vendig for at vurdere kapitalbehov – hvilket er et krav til bankens risikostyring, jf. kapitalkravsfor-ordningen.
Vestjysk Bank modtager og indsamler personoplysninger på forskellige måder, når du kommunikerer med banken – disse omfatter:
- Når du indsender os oplysninger i forbindelse med bankens ydelser og produkter.
- Hertil når du benytter vores produkter, som Netbank og apps.
- I din kommunikation med medarbejdere i banken.
- Såfremt du deltager i kundeundersøgelser og andre kampagner.
- Fra fysiske lokationer, hvor du eventuelt optages af vores videokameraer.
Vi indsamler hertil oplysninger fra tredjeparter, hvilke omfatter:
- Det Centrale Personregister (CPR-kontoret) samt andre offentligt tilgængelige registre. Vi behandler oplysningerne med henblik på identifikation og for at tjekke rigtigheden af vores personoplysninger.
- Andre banker, butikker og betalings- og serviceudbydere, når du benytter kredit- eller betalingskort samt andre betalingstjenester. Vi behandler oplysningerne for at gennemføre betalinger og udarbejde kontoudskrifter og betalingsoversigter.
- Kreditoplysningsbureauer og advarselsregistre. Vi indsamler personoplysningerne for at foretage kreditvurderinger – og sikre af opdaterer personoplysningerne løbende.
- Andre enheder i Vestjysk Banks koncern, såfremt du enten har givet samtykke eller det følger af lov (f.eks. kapitalkravsforordningen).
- Eksterne samarbejdspartnere når krævet af lov eller tilladt med dit samtykke. F.eks. når du be-nytter banktjenester i udlandet og som del af den gældende hvidvaskovervågning.
Vi deler oplysninger med følgende parter:
- Når du laver eller anmoder om finansielle transaktioner vil din valgte modtager få tilstrækkelige oplysninger til at identificere din part og gennemføre overførelsen.
- Offentlige myndigheder, når vi er forpligtet ved lov. Dette omfatter Datatilsynet eller Finanstilsynet som led i deres tilsynsvirksomhed. Øvrige videregivelser kan ske som følge af retskendelser eller forespørgsler fra politiet, fogedretten eller andre myndigheder som, anklagemyndigheden, National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), skattemyndighederne i overensstemmelse med skatteindberetningsloven, kommunerne med henvisning til lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og Danmarks Nationalbank vedrørende statistiske og andre formål.
- Hvis du anmoder om overførelse af dine oplysninger til andre enheder i Vestjysk Banks koncern, så vil den pågældende enhed modtage dine oplysninger. Oplysninger kan hertil blive overført til andre enheder i koncernen, hvis det er tilladt af lov og nødvendigt for at overholdende gældende ledelses- og risikostyringskrav, jf. kapitalkravsforordningen.
- Andre finansielle virksomheder i forbindelse med overførelse af engagement, forsikringer og konti. Hertil udbydere af kontooplysningstjenester/betalingsinitieringstjenester, hvis du anmoder om, at en sådan udbyder skal modtage oplysninger om dig.
- Ved internationale betalinger vil betalinger ske gennem SWIFT Transaction Processing Services – det internationale system til at sende og modtage finansielle beskeder eller filer samt at prævalidere, spore og administrere finansielle transaktioner. Du kan se vores aftale om fælles dataansvar med SWIFT her.
- Kortproducenter, når der udstedes personlige kreditkort. Hertil kortudstedere, betalingsmodtagere og spærrelisteindehavere, i tilfælde af at du anmoder os om at spærre et kreditkort, eller hvis vi har rimelig mistanke om kortmisbrug for at gøre os i stand til at forebygge svig.
- Oplysninger kan også blive delt med bankens egne advokater, revisorer, konsulenter, der vil handle som enten selvstændige dataansvarlige eller del af Vestjysk Bank selv.
- Som del af bankens løbende arbejde med at forhindre hvidvask, svig og anden misbrug, kan oplysninger blive delt med Nets – særligt med henblik på at forhindre kortmisbrug.
- Post og kurertjenester når vi fremsender dig kreditkort eller såfremt det undtagelsesvist er nødvendigt at fremsende dig fysisk brev.
- Hvis erhvervskunden misligholder sine finansielle forpligtelser, kan oplysninger blive sendt til kreditoplysningsbureauer, inkassobureau og advarselsregistre.
- Ved overførsler, frasalg af aktiver, fusioner og virksomhedsovertagelser kan erhvervskundens forhold i nødvendigt omfang blive overført inden for rammerne af gældende lovkrav.
- Endeligt overfører vi oplysninger til vores databehandlere, som vi instruerer i den nærmere behandling, sikkerhedsforanstaltninger og fører kontrol med.
Vestjysk Bank er en dansk virksomhed, og sigter grundlæggende på danske kundeforhold og leverandører. Dine personoplysninger bliver derfor som det klare udgangspunkt behandlet af vores leverandører i Danmark – som BEC og JN Data.
Vi har dog også forretningspartnere placeret i tredjelande, som tilbyder tjenester, som ikke tilbydes med samme sikkerhed i Danmark.
Dinne oplysninger kan derfor blive videresendt til vores forretningspartnere EU/EØS og enkelte lande, som er opført på Europa-Kommissionens liste over sikre tredjelande eller blevet underlagt standardkontraktbestemmelser sammen med implementering af tilstrækkelige supplerende foranstaltninger, således at dine personoplysninger sikres et passende beskyttelsesniveau, som i det væsentlige svarer til det, der sikres i EU/EØS.
Vi benytter forskellige retsgrundlag til overførelserne, alt efter i hvilket land modtageren af personoplysningerne er hjemhørende:
- Hvis vi overfører dine personoplysninger til parter i sikre tredjelande, som er godkendt af Europa-Kommissionens, anvender vi Europa-Kommissionens afgørelse om tilstrækkelighed som grundlag for overførsler i henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 45.
- Dette omfatter hertil parter hjemhørende i USA, efter rammen i EU-US Data Privacy Framework til certificerede parter som grundlag for overførsler i henhold til forordningens artikel 45.
- Standardkontraktbestemmelser hjemles på baggrund af databeskyttelsesforordningens artikel 46, stk. 1, litra c.
Vi kan undtagelsesvist overføre personoplysninger til parter uden for EU/EØS med udgangspunkt i de specifikke undtagelser i databeskyttelsesforordningens artikel 49, hvis overførslen f.eks. er nødvendigt for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares af os.
Vi har som bank behov for at behandle dine personoplysninger i længere tid end andre private dataansvarlige. Dette skyldes, at vi som finansielt pengeinstitut er underlagt særlovgivning, som grundlæggende søger at styrke tilliden til den finansielle sektor og bankvirksomhed generelt.
Vestjysk Bank behandler derfor dine oplysninger, så længe det er krævet direkte ved lov – eller så længe det er nødvendigt for at påvise bankens efterlevelse af gældende lov og i øvrigt udgøre dokumentation for at fastlægge bankens retsstilling.
De enkelte sletteregler er fastsat på baggrund af den enkelte behandlings nødvendighed og af hensyn til de specifikke formål, som dine oplysninger er blevet registreret og anvendt til, eller som krævet ved lov til det givne formål. Når slettereglen nås, vil dine oplysninger blive slettet eller uigenkaldeligt anonymiseret.
Vi har mange forskellige processer, og derfor mange forskellige slettefrister. Herunder kan du se de vigtigste sletteregler:
- Kontooplysninger opbevares i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører, jf. bogføringslovens § 12 og 15.
- I henhold til kapitel 3 i hvidvaskloven, er vi forpligtet til at gennemføre en kundekendskabsprocedure med henblik på at forhindre hvidvask og terrorfinansiering. Oplysninger, som er indsamlet i forbindelse med kundekendskabsproceduren, opbevares mens du er kunde i banken – og i 5 år efter ophør af kundeforhold og kunderelationer, jf. hvidvaskloven § 30.
- Vi opbevarer kreditaftaler og aftaler om sikkerhedsstillelse i 5 år efter udløb for at kunne dokumentere vores aftale, så vi kan forsvare vores retskrav inden forældelsesfristernes udløb.
- I forhold til beregning af kapitalbehov, risikostyring og dokumentere perioder med konjunkturnedgang, jf. kapitalkravsforordningen kapitel 3, behandler vi i enkelte tilfælde oplysninger i op til 20 år.
- For telefonoptagelser vedrører investeringer, er vi forpligtet til at opbevare disse i 5 år, jf. MiFID II.
- Hvis du som en potentiel ny kunde har anmodet om et lånetilbud eller et tilbud om et andet produkt eller anden ydelse, men afslår tilbuddet og ikke bliver kunde hos os, vil dine personoplysninger normalt blive opbevaret i 6 måneder. Såfremt anmodningen vurderes omfattet af hvidvaskloven anvendelsesområdet i op til 5 år fra sagens afslutning.
- Overvågningsvideoer slettes 30 dage efter optagelsen i overensstemmelse med TV-overvågningsloven. I forbindelse med politiefterforskning kan videooptagelserne opbevares indtil sagen afslutning.
Når dine personoplysninger behandles, har du som datasubjekt mulighed for at benytte en række rettigheder, jf. databeskyttelsesforordningen. Disse er:
Retten til indsigt
Denne rettighed kan du benytte for at få et overblik over hvilke oplysninger, som banken behandler om dig. Det er derfor et vigtigt redskab til at forstå, om der eventuelt er behov for at gøre brug af de andre rettigheder som berigtigelse eller sletning.
Du har som udgangspunkt krav på alle dine personoplysninger, men der er dog en række undtagelser. Hvis oplysningerne allerede står dig frit tilgængelige – f.eks. på netbank – vil de ikke blive fremsendt, da det vurderes overdreven, jf. forordningens artikel 12, stk. 5. Oplysninger om andre personer fremsendes som udgangspunkt ikke – særligt hvis det vil krænke deres rettigheder og frihedsrettigheder. Afslutningsvist fremsendes der ikke fortrolige oplysninger – f.eks. aktive undersøgelser af svindel og hvidvask eller forretningsholdigheder.
Retten til indsigelse
Når en behandling sker på baggrund af en interesseafvejning, har du til enhver tid ret – på baggrund af din eventuelle særlige situation – til at gøre indsigelse mod behandlingen. Vestjysk Bank vil herefter gennemgå din henvendelse og vurderer, om behandlingen kan fortsætte – og i så fald oplyse, hvilke vægtige legitime grunde, som taler herfor – eller stoppe behandling for så vidt angår dine oplysninger.
Du har særlig ret til at gøre indsigelse mod vores brug af dine personoplysninger i forbindelse med direkte markedsføring, herunder profilering i tilknytning til et sådant formål. I dette tilfælde vil vi altid imødekomme din anmodning og stoppe den pågældende behandling.
Retten til ikke at være genstand for automatiske afgørelser
Vestjysk Bank har enkelte automatiske afgørelser, som hjælper banken med at yde hurtig finansiel hjælp og rådgivning. Der sker dog ikke profilering, da en fysisk person altid vil kigge på sagen.
Retten til berigtigelse
Vestjysk Bank har som kerneværdig det sigte at være en ansvarlig bank. Dette betyder bl.a., at vi altid vil forsøge at behandle korrekte oplysninger, som er tilstrækkeligt opdateret. Det er dog ikke alle oplysninger, som vi modtager fra dig eller offentligt tilgængelige registre, og der kan derved opstå situationer, hvor bankens oplysninger er ufuldstændige.
Hvis du, f.eks. ved gennemgang af materiale modtager i forbindelse med en indsigtsanmodning, opdager, at dine personoplysninger ikke er korrekte, har du krav på at anmode om oplysningernes berigtigelse.
Retten til sletning
Du har ret til at anmode om sletning af dine personoplysninger behandlet af Vestjysk Bank. Det vil dog i praksis kun være få oplysninger, som banken på baggrund af en anmodning kan slette.
Alle oplysninger, som ikke længere er nødvendige for at leve op til gældende lov eller andre formål, hvortil de blev indsamlet, bliver allerede slettet automatisk på baggrund af vores interne sletteregler. De retlige forpligtelser, som følger af hvidvaskloven og bogføringsloven, forhindre dog grundlæggende sletning, da det ikke skal være muligt for at svindlere og andre bagmænd sletter deres finansielle ’fodspor’. Banker har derfor sjældent mulighed for at imødekomme en sletningsanmodning.
Vi har hertil ikke mulighed for at slette oplysninger, som skal fremsendes Nationalbanken til statistik.
Retten til begrænsning af behandling
Hvis dine oplysninger er urigtige, eller hvis du har gjort indsigelse mod vores brug af oplysningerne, har du ret til at få begrænset brugen af dine personoplysninger til opbevaring, indtil vi kan kontrollere, at oplysningerne er korrekte, eller om vores legitime interesser går forud for dine interesser.
Retten til at trække dit samtykke tilbage
Et samtykke er frivilligt givet uden modydelse, at skal derfor altid kunne trækkes frit tilbage. Hvis du har givet samtykke til en behandling af dine oplysninger til Vestjysk Bank – og efterfølgende vælger at trække dit samtykke tilbage, vil vi, så vidt loven tillader, stoppe behandlingen.
Dette kan dog betyde, at vi ikke kan tilbyde en række ydelser.
Hvis du har givet samtykke til indsamling af oplysninger, med henblik på at indgå en aftale med Vestjysk Bank – og indgår denne aftale – vil samtykket ikke længere være behandlingshjemlen (det vil aftalen være) og kan dermed ikke trækkes tilbage.
Et samtykke, som kun er givet til et enkelt formål (f.eks. en enkeltstående fremsendelse af oplysninger til en tredjepart), et såkaldt engangssamtykke, kan ikke trækkes tilbage, da der ikke sker en aktiv behandling.
Retten til dataportabilitet
Hvis dine oplysninger behandles alene på baggrund af dit samtykke eller er baseret på en kontrakt, kan du anmode om en kopi af oplysningerne i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format.
Undtagelser, som oplistet under retten til indsigt, finder dog igen anvendelse.
Vi kontaktes på:
- Telefon: 96 63 20 00
- E-mail: post@vestjyskbank.dk
- Post: Industrivej Syd 13C, 7400 Herning
Du er også altid velkommen til at kontakte din rådgiver direkte. Dette vil ofte være den hurtigste måde, hvis du f.eks. kun har brug for en begrænset mængde oplysninger i kopi eller anden personlig hjælp.
Vestjysk Bank har udpeget en databeskyttelsesrådgiver, som fører tilsyn med bankens behandling af personoplysninger.
Du kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren på:
- E-mail: dpo@vestjyskbank.dk
Hvis du ikke er tilfreds med, hvordan vi behandler dine personoplysninger, kan du indgive en klage til Datatilsynet på:
- E-mail: dt@datatilsynet.dk
- Post: Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby
Du har selvfølgelig også altid mulighed for at få din sag prøvet ved domstolene, jf. grundlovens § 63.