Vestjysk Bank vokser og leverer endnu et topresultat
4. februar 2025
Vestjysk Bank krydser flere milepæle i 2024 og leverer et meget tilfredsstillende årsresultat på 1.165 mio. kroner før skat. Resultatet skyldes især vækst i forretningen grundet flere nye kunder og over 12 pct. vækst i udlånet. Bankens bestyrelse foreslår at udlodde 50 pct. af resultatet efter skat i udbytte til aktionærerne.
2024 blev endnu et godt år for Vestjysk Bank. Banken præsenterer et årsresultat på 1.165 mio. kroner før skat. Resultatet ligger i det øvre spænd af bankens forventninger og er især drevet af fremgang i kerneforretningen, hvor udlånet nu overstiger 20 mia. kroner. Det er en fremgang på 12,1 pct. sammenlignet med 2023.
”Jeg er rigtig glad for resultatet, som bekræfter, at Vestjysk Bank leverer på et stabilt højt niveau. Vi er i stand til at skabe flotte resultater, hvor vi øger vores forretningsomfang og samtidig har styr på omkostningerne i et ellers usikkert marked. Jeg er også meget tilfreds med, at vi kan kvittere for aktionærernes tillid og for tredje år i træk udbetale udbytte. Det er i høj grad på grund af alle bankens dygtige medarbejdere, som har ydet en dedikeret indsats igennem året,” siger adm. direktør, Peter Hupfeld.
Set over det seneste år har renteniveauet påvirket kursværdien af bankens egenbeholdning positivt, og kursreguleringer udgør 277 mio. kroner, mens egenkapitalen blev forrentet med 16,4 pct. Som følge af fortsatte geopolitiske risici, har banken valgt at fastholde det ledelsesmæssige skøn i forhold til nedskrivninger på 475 mio. kroner.
Kundevækst og høj kundetilfredshed
Væksten i udlånet er drevet af en flot tilgang af nye kunder, både på privat og erhverv, som Peter Hupfeld blandt andet tilskriver Vestjysk Banks markante fremgang på kundetilfredsheden:
”I løbet af det seneste år er vi i flere imagemålinger blevet målt til at være blandt de banker, der har de største fremskridt på kundetilfredsheden. Det stemmer godt overens med vores egne analyser og den feedback, vi løbende modtager fra vores kunder. Vores fremgang i forretningen er et udtryk for, at vi som bank er til stede i vores markedsområde. Men det er også et resultat af, at vi bliver anbefalet af vores kunder, fordi bankens medarbejdere ganske enkelt gør det godt og leverer det lille ekstra, der gør en stor forskel for kunderne,” siger Peter Hupfeld.
Senest er Vestjysk Bank rykket fra en 15. til en 8. plads på Voxmeters måling af kundernes tilfredshed med de danske banker i 2024. Her var Vestjysk Bank én blandt to banker, hvor danskernes opfattelse flyttede sig i en positiv retning.
Skal sætte strøm til ny 2030-strategi
Ved udgangen af 2024 offentliggjorde Vestjysk Bank sin nye strategi ”Mere for flere”. Strategien indeholder fem hovedområder: langsigtet profitabel vækst, etablering af en stærk kultur, målrettet rådgivning af kunderne, effektivisering af forretningen på tværs af værdikæden og fortsat fokus på compliance.
”Strategien skal gøre os klar til fremtiden og ekstra modstandsdygtige, uanset hvordan markedet udvikler sig. Regnskabet viser, at vi på en række områder er på rette vej. I de kommende år er det vigtigt, at vi fortsætter den positive udvikling. Vi har stadig meget, vi kan gøre bedre – alt fra at forenkle arbejdsgange til at blive endnu mere kundevendte. Derudover skal vi styrke fx IT og compliance. Her er vi allerede i gang med at rekruttere og uddanne, hvilket vi vil fortsætte med. Alt i alt ser vi frem mod et spændende år, hvor vi kommer til at rykke os endnu mere på tværs af hele banken,” fortæller Peter Hupfeld.
Forventninger til 2025
Vestjysk Bank forventer et resultat efter skat i 2025 i niveauet 600-800 mio. kroner. Forventningen til en faldende indtjening sammenlignet med 2024 skyldes et lavere renteniveau og et lavere afkast på obligationsbeholdningen.
Yderligere oplysninger:
Peter Hupfeld, adm. direktør, tlf. 96632153, e-mail: ph@vestjyskbank.dk
Jane Toft Olufsen, IR og kommunikationschef, tlf. 96632077, e-mail: jol@vestjyskbank.dk