Indsigelser

Du kan gøre indsigelse, hvis du opdager kortbetalinger på din konto, som du ikke kender til eller ikke kan godkende.

Det er gratis at gøre indsigelse, hvis den er berettiget. En uberettiget indsigelse kan koste op til 400 kr. Derfor skal du læse vejledning og information nedenfor omhyggeligt, inden du gør indsigelse.
Vær opmærksom på at der i nogle tilfælde kan være en selvrisiko. Du kan læse mere i kortholderreglerne: Kortbetingelser (vestjyskbank.dk)

Du skal altid først selv forsøge at løse problemet med forretningen. Kan problemet ikke løses, kan du lave en indsigelse.

Sådan laver du en indsigelse

Du skal have dit cpr.nr og MitID parat. Har du spørgsmål i forbindelse med udfyldelse af indsigelsen, kan du kontakte Nets på tlf. +45 72 11 20 35.

Husk at vælge det rigtige kort – du kan finde kortnummeret på transaktionen i netbank/mobilbank.

Når du har oprettet din indsigelse, modtager du en kvittering med sagsnummer pr. e-mail. Har du ikke modtaget kvitteringen inden for 15 minutter, bedes du kontakte os på kort-netbankmisbrug@vestjyskbank.dk

Du kan gøre indsigelse i følgende tilfælde

Der er en transaktion du ikke vil vedkende dig

Der er nogle korttransaktioner, du ikke kender til og du har mistanke om misbrug.


Du foretager indsigelse digitalt med MitID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

Har du ikke MitID, kan du kontakte os på kort-netbankmisbrug@vestjyskbank.dk

Klik her for at starte din indsigelse

Når vi har modtaget indsigelsen, indsætter vi beløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan behandles. Vi forbeholder os også ret til at tilbageføre beløbet, hvis der dukker nye oplysninger op i sagen.


Du har ikke modtaget den bestilte vare

Du kan gøre indsigelse, hvis du har købt en vare på nettet og varen ikke er leveret.

Du kan tidligst gøre indsigelse 14 dage efter forventet leveringstidspunkt. Indsigelse skal dog foretages senest 8 uger efter forventet leveringstidspunkt. Du skal have forsøgt at løse sagen med forretningen, før du foretager indsigelse. Vedlæg gerne dokumentation herfor, f.eks. mailkorrespondance.

Før du går i gang, skal du have følgende klar:

  • Ordrebekræftelse (hvis du ikke har modtaget ordrebekræftelse, så skriv det gerne i indsigelsen)
  • Detaljeret beskrivelse af varen/ydelsen

Du foretager indsigelse digitalt med MitID. Har du ikke MitID, kan du kontakte os på kort-netbankmisbrug@vestjyskbank.dk

Klik her for at starte din indsigelse


Du har modtaget en forkert vare

Du kan gøre indsigelse, hvis den modtagne vare/ydelse ikke svarer til ordrebekræftelsen eller hvis varen er defekt ved modtagelsen.

Før indsigelse kan foretages, skal du have forsøgt at løse sagen med forretningen.
Indsigelse skal foretages inden 8 uger fra varens modtagelse – eller fra du modtager besked om, at varen er tilbageholdt som kopivare.

Specielt ved kopivarer
Der er ikke krav om, at du skal kontakte forretningen inden indsigelse, hvis er tale om en kopivare. Hvis du har modtaget en kopivare, skal den ikke nødvendigvis returneres før du kan gøre indsigelse. Men du skal kunne redegøre for, hvor varen befinder sig.

Før du går i gang med indsigelsen, skal du have følgende klar:

  • Ordrebekræftelse eller detaljeret beskrivelse af varen/ydelsen.
  • Dokumentation på henvendelsen til forretningen, f.eks. mailkorrespondance.
  • Datoer for modtagelse og evt. returnering af varen.


Du foretager indsigelse digitalt med MitID

Har du ikke MitID, kan du kontakte os på kort-netbankmisbrug@vestjyskbank.dk

Klik her for at starte din indsigelse


Du har annulleret købet og tilbagebetaling er ikke modtaget

Efter udstedelse af en kreditnota, eller modtagelse af en returvare, har forretningen 14 dage til tilbagebetaling. Indsigelse kan tidligst foretages 14 dage efter returnering og senest 8 uger fra oplyst leveringsdato. Du skal altid først have forsøgt at løse problemet med forretningen.

Har du ikke en kreditnota, skal du vedlægge dokumentation for, at ydelsen er afbestilt eller varen er sendt retur, f.eks. en kvittering for returnering, og forretningens accept af, at du returnerer varen. (På varer købt udenfor EU har du ikke automatisk returret).

Bemærk: Du skal altid gøre indsigelse inden 8 uger fra en bekræftet leveringsdato – også selvom du har annulleret handlen.

Før du går i gang med indsigelsen, skal du have følgende klar:

  • Ordrebekræftelse, faktura og evt. kreditnota.
  • Dokumentation på henvendelsen til forretningen, f.eks. mailkorrespondance


Datoerne for modtagelse og returnering af varen (kvittering for returnering og evt. Track and Trace nr.)

Du foretager indsigelse digitalt med MitID eller NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

Har du ikke MitID eller NemID, kan du kontakte os på kort-netbankmisbrug@vestjyskbank.dk

Klik her for at starte din indsigelse


Der er blevet trukket penge for et opsagt abonnement

Det kan f.eks. være at du har bestilt en prøvepakke eller lign. og at der bliver trukket yderligere penge på dit kort.

Du skal være opmærksom på, at når du bestiller en prøvepakke eller et prøveabonnement, kan du samtidig forpligte dig til en løbende levering, i forbindelse med at du godkender handelsvilkårene. Og i nogle vilkår accepterer du at betale den fulde pris, hvis du ikke sender varen retur efter prøveperioden.

Du kan finde dine apps og abonnementer på telefonen under indstillinger.

Du kan gøre indsigelse, hvis du har opsagt dit abonnement jævnfør opsigelsesvilkårene og beløbet stadig bliver trukket på din konto. Du skal gøre indsigelse inden 8 uger.

Du må forvente, at firmaet skal bruge minimum en uges tid på at registrere din opsigelse og stoppe yderligere træk. Er beløbet trukket før abonnementet er opsagt, kan du ikke gøre indsigelse.

Før du gør indsigelse, skal du selv kontakte firmaet for at forsøge at få tilbagebetalt fejlopkrævede beløb.

Før du går i gang med indsigelsen, skal du have følgende klar:

  • Dokumentation for opsigelse af abonnementet
  • Dokumentation på henvendelsen til forretningen, f.eks. mailkorrespondance
  • Datoerne for modtagelse og returnering af varen (kvittering for returnering og evt. Track and Trace nr.)


Du foretager indsigelse digitalt med MitID eller NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

Har du ikke MitID eller NemID, kan du kontakte os på kort-netbankmisbrug@vestjyskbank.dk

Klik her for at starte din indsigelse


Beløbet er større end det, du har godkendt

Du kan gøre indsigelse, hvis det beløb, der er trukket på din konto, ikke er det samme som det beløb, du har accepteret. Indsigelse skal foretages inden 8 uger. Husk at vedlægge dokumentation for det korrekte beløb.

Du skal selv have forsøgt at løse sagen med forretningen, inden du kan gøre indsigelse. Det skal fremgå, hvordan og hvornår du har kontaktet forretningen, og hvad der er kommet ud af din henvendelse.

Før du går i gang med indsigelsen, skal du have følgende klar:

  • Ordrebekræftelse eller faktura med det korrekte beløb


Dokumentation på henvendelsen til forretningen, f.eks. mailkorrespondance

Du foretager indsigelse digitalt med MitID eller NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

Har du ikke MitID eller NemID, kan du kontakte os på kort-netbankmisbrug@vestjyskbank.dk

Klik her for at starte din indsigelse


Efterbetaling kan ikke accepteres

Der er trukket for ekstra ydelser fra hotel, biludlejning mm på dit kort. Det kan f.eks. være til dækning af minibar, telefon, brændstof, skader, parkeringsbøder mm.

Denne indsigelsesårsag kan benyttes, når du tidligere har haft en betaling til samme hotel, biludlejer mm og der trækkes ekstra beløb.

Du skal have forsøgt at løse sagen med hotellet/biludlejeren, og der skal være dokumentation for henvendelsen samt evt. svar. Indsigelse skal foretages inden 8 uger. Du skal skrive en begrundelse for hvorfor du ikke kan acceptere efterbetaling.

Før du går i gang med indsigelsen, skal du have følgende klar:

  • Oprindelig reservation/kontrakt
  • Slutopgørelse med krav om efterbetaling


Dokumentation på henvendelsen til hotel, biludlejning mm, f.eks. mailkorrespondance

Du foretager indsigelse digitalt med MitID eller NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

Har du ikke MitID eller NemID, kan du kontakte os på kort-netbankmisbrug@vestjyskbank.dk

Klik her for at starte din indsigelse

Der er sket misbrug på et tabt eller stjålet kort

Hvis du har mistet dit kort, skal du altid spærre kortet så hurtigt som muligt.

Og hvis der er sket misbrug på et kort, som du har mistet, skal du altid melde det til politiet.

Før du går i gang med indsigelsen, skal du have følgende klar:

  • Kvittering af politianmeldelsen


Du foretager indsigelse digitalt med MitID eller NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

Har du ikke MitID eller NemID, kan du kontakte os på kort-netbankmisbrug@vestjyskbank.dk

Klik her for at starte din indsigelse

Har du spørgsmål? Vi hjælper gerne

Har du spørgsmål omkring en indsigelse, kan du kontakte os på
kort-netbankmisbrug@vestjyskbank.dk