Fra NemID til MitID
Alle med NemID skal i løbet af 2021 og 2022 have MitID: Danmarks nye digitale ID. Du kan bruge MitID til det, som du plejer at bruge NemID til.
Digitale løsninger bliver erstattet af nye over tid. Det gør de, fordi de skal være sikre og kunne følge med udviklingen. Derfor bliver NemID til MitID - overgangsfasen startede i oktober 2021.
MitID bliver din kommende digitale identitet, som du skal bruge, når du logger ind, godkender handlinger eller har brug for at skrive under digitalt.
4 ofte stillede spørgsmål
Hvad er MitID? add
MitID er næste generations NemID. Det er det ID, du skal bruge, når du skal bevise, hvem du er, når du fx logger ind på din netbank, tjekker årsopgørelsen eller har brug for at skrive under digitalt. Du kan bruge MitID til alt det, som du plejer at bruge NemID til. MitID indfases fra efteråret 2021 og alle forventes at have MitID i løbet af 2022, og imens fungerer både NemID og MitID sideløbende. Derfor er det vigtigt, at du beholder dit NemID, også efter du har fået MitID.
Hvordan får jeg MitID? add
Når det er din tur til at få MitID, vil du modtage en besked i din net-/mobilbank eller i Digital Post - og ingen andre steder.
Der kan dog gå lidt tid, før det er din tur, da der er mange, der skal have MitID.
Hvad kan jeg bruge MitID til? add
Du kan bruge MitID til alt det, som du plejer at bruge NemID til, fx gå på netbank eller læse digital post fra det offentlige.
Hvorfor erstattes NemID? add
NemID er en sikker løsning i dag, men MitID er et mere tidssvarende ID, der gør os klar til fremtidens digitale muligheder og udfordringer.
Sådan får du MitID
5 gode råd om sikkerhed
Brug for hjælp?
Har du brug for hjælp til MitID i netbank eller mobilbank, kan du kontakte Netbank Supporten på telefon 70 80 10 70.
Du kan også få hjælp i MitIDs hjælpeunivers her eller hos MitID supporten på telefon 33 98 00 10.